Mieszkanie jako biuro – co warto wiedzieć?

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 3 maja 2024
Mieszkanie jako biuro - co warto wiedzieć

Gdy zakładasz działalność gospodarczą, Twoim obowiązkiem jest zgłoszenie lokalu, z którego będziesz świadczył swoje usługi. Istnieje możliwość prowadzenia firmy z mieszkania. Jak się do tego przygotować i jakie formalności należy spełnić?

Biuro w domu a przepisy

Podczas rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) należy podać lokalizację siedziby, a także określić posiadane tytuły prawne do wskazanego lokalu. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej powszechną praktyką jest prowadzenie biznesu ze swojego mieszkania. Jeśli również rozważasz taki wariant, przed przystąpieniem do rejestracji określ, czy:

  • Lokum jest Twoją własnością?
  • Lokum jest wynajmowane?
  • Lokum należy do Twoich rodziców?

W zależności do powyższych odpowiedzi konieczne będzie wykonanie innych kroków. Pamiętaj również, że ze względów bezpieczeństwa, warto rozważyć ubezpieczenie lokum. Aby zorientować się w aktualnych ofertach, możesz sprawdzić ten ranking.

Działalność gospodarcza a kwestie podatkowe

Pamiętaj, że w prowadzeniu działalności gospodarczej istotne jest bycie świadomym tego, jakie obciążenia finansowe można wliczyć w koszty. Oto kilka przykładów, które możesz mieć na uwadze:

  • Czynsz  – w tym przypadku stosuje się przelicznik metrażowy. Jeśli na swoje biuro wykorzystujesz jedynie część mieszkania, to należy obliczyć procentowy udział wydzielonej powierzchni w stosunku do całości lokum. Na tej podstawie możesz dokonać przemnożenia przez wartość faktury, aby określić wysokość kosztu uzyskania przychodu podlegającego ewidencji.
  • Media – je również możesz zewidencjonować w kosztach prowadzonej przez siebie działalności. Pamiętaj jednak, że wliczyć można jedynie te wydatki, które faktycznie związane są z Twoją pracą. Należy więc ustalić, jakie zużycie mediów następuje w ramach działalności. W tym wypadku często również stosuje się współczynnik powierzchniowy.
  • Kredyt – jeśli kupiłeś mieszkanie do celów prywatnych, ale w związku z prowadzoną działalnością jego część miałaby stanowić Twoje biuro, to odsetki od kredytu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W takiej sytuacji tę część mieszkania, która zostanie przeznaczona na działalność gospodarczą, należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych firmy.
  • Telefon i internet – podczas korzystania z usług telefonicznych i internetowych, warto podpisać umowę na swoją działalność gospodarczą. Dzięki temu te usługi będą stanowić kolejny koszt prowadzenia firmy.
  • Materiały i sprzęty biurowe – drukarka, skaner, fotel biurowy, arkusze papieru, długopisy, takie rzeczy także mogą zostać wliczone w koszty, o ile korzystasz z nich w trakcie prowadzenia swojej działalności.
  • Przerobienie pokoju na biuro – jeśli mieszkanie wymaga specjalnych przygotowań, aby mogło pełnić funkcję Twojego biura, to niektóre operacje również mogą zostać wliczone w koszty. Zapoznaj się z tym poradnikiem i dowiedz się, jak wygląda kwestia nowych przyłączy elektrycznych.

Działalność gospodarcza prowadzona w mieszkaniu rodziców

Chcąc prowadzić swoją firmę w domu swoich rodziców, będziesz potrzebować ich zgody. Jest to konieczne z uwagi na konieczność posiadania prawnego tytułu do wykorzystywania wskazanego adresu. Taką działalność wykonuje się zazwyczaj z na podstawie umowy o użyczenie lokalu. Co istotne, nie są z tym związane żadne dodatkowe koszty.

Działalność gospodarcza w wynajmowanym mieszkaniu

Czy można prowadzić działalność gospodarczą w wynajmowanym lokum? Owszem, jednak wiąże się to z pewnymi obwarowaniami. Przede wszystkim również w tej sytuacji będzie Ci potrzebny tytuł prawny do mieszkania. Potrzebna będzie więc umowa najmu, umowa życzeniowa bądź akt prawa własności. Do tego należy pamiętać o tym, że lokum może być wykorzystywane w maksymalnie 40% do celów komercyjnych. Oprócz tego trzeba uzyskać również pisemne pozwolenie od właściciela mieszkania.

Praca w domu a kwestie bezpieczeństwa

Założenie biura we własnym domu ma swoje zalety, należy jednak podejść do tej kwestii w odpowiedni sposób. Przede wszystkim warto wydzielić osobne pomieszczenie, z którego będziesz prowadzić swoją działalność gospodarczą. Dzięki temu uzyskasz odpowiedni komfort i będziesz w stanie przystosować pokój do potrzeb swojej firmy.

Do tego warto pamiętać o następujących kwestiach bezpieczeństwa:

  • Pracując na własnym komputerze, zadbaj o odpowiednie oprogramowanie antywirusowe, aby nie stracić ważnych plików i uchronić wrażliwe dane.
  • Zadbaj o wygodny, regulowany fotel. Do tego ustaw monitor na wysokości oczu, aby móc komfortowo siedzieć przed ekranem.
  • Zaplanuj przerwy w pracy. Dobrze jest co godzinę porozciągać się choć przez chwilę.
  • Jeśli zamierzasz prowadzić w domu mały zakład produkcyjny, zadbaj o odpowiednie środki bezpieczeństwa, takie jak rękawice ochronne, maski czy strój BHP.

Prowadzenie domowego biura jest możliwe, jednak wiąże się to z pewnymi przygotowaniami. Niemniej jednak dla wielu osób może być to rozsądne rozwiązanie. Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się pomocny!

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz